tirsdag 4. august 2015

På väg till Vung Tau

Den vackra utsikten vi har när vi äter frukost kommer vi garanterat att sakna. Vi hör livet från gatan långt nedanför och ser ut över det vackra havet. Alla tutar när de skall köra förbi någon, så det är mycket ljud i trafiken.

Efter frukosten packade vi det sista innan vi checkade ut från hotellet. Vi tog en taxi till flygplatsen, det tog ca 50 minuter. Efter det var det bara att vänta tills flyget skulle gå. Vi var ute i god tid i fall det skulle vara några problem, men den här gången gick allt hur smidigt som helst.

Väntar vid gaten....

Efter en smärtfri flygresa på 50 minuter (vi hade flygresan med turbulens upp till Da Nang i gott minne) till Ho Chi Minh City, tog vi en taxi till Vuang Tau. Den tog 2 timmar.

Jag tog några kort på vägen till Vuang Tau. Först några kort när vi kör ut från Ho Chi Minh City.
Vi trodde först att de hade ansiktsmask för att skydda sig mot avgaser etc men det stämmer inte. Ansiktsmasken är mer till för att skydda sig mot solen. Ju vitare din hy är, desto vackrare är du.

Dessa ledningar huller om buller....

Man kan få med mycket på en scoter...

Mitt i trafik kaoset kommer en cyklist....

På väg ut ur stan. Vi passerade 4 stycken bom stationer på vägen där man fick betala för att kunna köra vidare.

Det är bebyggelse i stort sett hela vägen till Vung Tau. Det är 13 mil, men tar 2 timmar att köra.

Vi kör förbi en kyrkogård

Till slut kommer vi fram till vårt hotell, Romeliss Hotel. Efter att vi har checkat in på våra rum, gick vi ut för att hitta en resturang för att äta middag. Man är inte mätt hur länge som helst på en croassant till lunch kl 13......

Vi använde både karta och Maps.me för att hitta vägen, men ändå gick vi fel.

Vi gick och vi gick....... Mycket längre än de 1,5 km vi skulle gått från början....

Till slut kom vi fram till några resturanger. Vi gick in på en där det var mycket folk, där det såg trevligt ut. Vi var de enda européer, alla andra var vietnameser. Tyvärr smakade inte maten alls gott. Det var det äckligaste vi har ätit under vår resa. Bårds mat var både kall och varm, skulle vara det. Barnen och jag beställde nudelsoppa med biff. Den smakade bara fiskolja. Vårrullarna var inte heller goda......

Vi gick ganska fort därifrån, tog en taxi, ganska så desperata och fortfarande väldigt hungriga (klockan var 20....) till Pizza Hut. Där åt vi god pizza så vi blev glada och mätta.

Väntar på pizza.....

När vi mätta och belåtna lämnade resturangen så regnade det. Vi tog en taxi hem till hotellet. Det var väldigt skönt med en dusch när vi kom dit.